Technika TTL - wejście sterowane masą.

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • aiikon
    Drive
    • 2010
    • 74

    Technika TTL - wejście sterowane masą.

    Witam :!:
    maksiu, ja się wstrzymuję od głosu. Tak jak wcześniej pisałem - wszelkie nowe zasady dla mnie zatrą czytelność. W końcu nikt nie będzie wiedział właściwie za co, kiedy i jak wygrywa pucharka. Teraz jest jasność: Za pierwszy post na setnym ekranie, zagarniasz pucharek i tyle, ale może inni mają swoje zdanie.
  • Enriquez
    RS
    • 2009
    • 7685
    • Superb III (3V3)

    #2
    Technika TTL - wejście sterowane masą.

    Rozkminiam pewien dręczący mnie temat i chciałbym zapytać znawców tematu TTL jaka jest różnica między sygnałem masowym a nigdzie nie podłączonym wejściem bramki powiedzmy NAND. Chodzi o to, że krańcówki zwierają mi do masy, jak silnik dojedzie do położenia krańcowego. Zastanawiam się jak wykorzystać taki sygnał. Oczywiście mógłbym to zamienić i podpiąć się do plusa, jednakże wolałbym pokombinować z masą.

    Tak myślę, że jest on bezużyteczny ten sygnał masowy i nie mogę go podać na żaden przerzutnik ani bramkę.
    Pozdrawiam
    Marcin

    Komentarz

    • kowal 2002
      RS
      S_OCP Member
      • 2006
      • 5161

      #3
      Enriquez, wejścia bramek nie powinny zostawać nie podłączone. Najlepiej w takim wypadku wymusić na wejściu stan wysoki poprzez dołączenie pomiędzy wejście bramki a zasilanie ( 5V ) rezystora w ok. 2,2 kohm ( tzw. "pull up resistor" ). Wtedy, gdy twoja krańcówka będzie otwarta, na bramce będzie sygnał wysoki, a gdy krańcówka się załączy i poda na wejście masę to będziesz miał sygnał niski ( przez krańcówkę będzie wtedy płynął prąd taki jaki wymusza napięcie zasilania 5V i rezystancja rezystora 2,2 kohm czyli ok. 2 mA ).
      Jest: Czarna OIIFL Combi 1,8 TSI + DSG
      Była: Czarna OII 1,9 TDI (BXE)

      Komentarz

      • krzynol
        RS
        S_OCP Member
        • 2007
        • 11002
        • Superb II combi (3T5)
        • ASV 1.9 TDI VP 110 KM
        • CFHC 2.0 TDI CR 140 KM

        #4
        kowal 2002,
        dodam, że zazwyczaj rezystory podciągające są wbudowane w bramkę, żeby sygnał pośredni się nie generował
        w układach mikrokontrolerów i szybkich TTL'ach może tego nie być, gdyż generują niepożądane impedancje
        ->Usługi elektroniki/małej mechaniki VAG, usługi IT
        ->Superb 2FL CFGB DSG 4x4 Platinum+
        poprzednie modele:
        ->O2FL CFHC DSG Elegance+ 2016-2020
        ->O2 BKC+ARL 4x4 Adventure+ 2010-2016
        O1FL ASV Ambiente Ice 2003-2010 VW Golf 3 AAZ Classic 2000-2003

        Komentarz

        • Enriquez
          RS
          • 2009
          • 7685
          • Superb III (3V3)

          #5
          Kontynuując temat, potrzebuję zbudować układ realizujący poniższą tablicę prawdy:



          tyle, że nie mam koncepcji jak się za to zabrać
          krzynol coś mi próbował dziś klarować, że należy użyć tablic Karnaugha, ale ja za prosty na to jestem

          any hints?

          [ Dodano: Czw 06 Cze, 13 21:20 ]
          Czyżby wystarczyło to?

          Pozdrawiam
          Marcin

          Komentarz

          • krzynol
            RS
            S_OCP Member
            • 2007
            • 11002
            • Superb II combi (3T5)
            • ASV 1.9 TDI VP 110 KM
            • CFHC 2.0 TDI CR 140 KM

            #6
            4 implikanty się znalazły od ręki i te cztery nam załatwiają temat

            Brawo :!:
            ->Usługi elektroniki/małej mechaniki VAG, usługi IT
            ->Superb 2FL CFGB DSG 4x4 Platinum+
            poprzednie modele:
            ->O2FL CFHC DSG Elegance+ 2016-2020
            ->O2 BKC+ARL 4x4 Adventure+ 2010-2016
            O1FL ASV Ambiente Ice 2003-2010 VW Golf 3 AAZ Classic 2000-2003

            Komentarz

            • Enriquez
              RS
              • 2009
              • 7685
              • Superb III (3V3)

              #7
              Chciałbym poinformować, że układ działa wyśmienicie. Dodam tylko, że jest to układ, który zamiast Bordnetza dociąga klapę bagażnika. Jakbyście chcieli sobie coś takiego zrobić w Octavii, to wystarczy założyć silniczek z dociąganiem i dołożyć taki układzik i koniec z trzaskaniem klapą.

              Pozdrawiam
              Marcin

              Komentarz

              • lilo
                RS
                • 2006
                • 4315
                • Mercedes-Benz

                #8
                Zamieszczone przez Enriquez
                Dodam tylko, że jest to układ, który zamiast Bordnetza dociąga klapę bagażnika
                Jak dobrze rozumiem ma to działać jak "czasówka" :?:
                Daniel

                Komentarz

                • Enriquez
                  RS
                  • 2009
                  • 7685
                  • Superb III (3V3)

                  #9
                  Nie, to działa w oparciu o seryjne krańcówki w silniczku dociągania klapy, które są niepotrzebnie udziwnione w VW. Dlatego potrzebne jest coś takiego za 20 zł, lub nowy bordnetz za 1200 + kodowanie z kombinacjami w ASO, bo trzeba przyjechać SII, który miał fabrycznie dociąganie, potem zamienić bordnetze i takie tam denerwujące tematy.

                  BTW, chcę zlecić jakiejś firmie wykonanie do tego zgrabnej płytki drukowanej - możecie kogoś polecić?
                  Pozdrawiam
                  Marcin

                  Komentarz

                  • lilo
                    RS
                    • 2006
                    • 4315
                    • Mercedes-Benz

                    #10
                    Zamieszczone przez Enriquez
                    Nie, to działa w oparciu o seryjne krańcówki w silniczku dociągania klapy
                    ciekawy patent , mercedes już w latach 80-tych coś takiego robił w mercedesie W124 combi , tylko rzecz jasna nie na can-busie
                    Daniel

                    Komentarz

                    • Enriquez
                      RS
                      • 2009
                      • 7685
                      • Superb III (3V3)

                      #11
                      lilo, tu też nie jest na can-busie, tylko silniczek i dwie krańcówki, ale takie nienormalne
                      Pozdrawiam
                      Marcin

                      Komentarz

                      • lilo
                        RS
                        • 2006
                        • 4315
                        • Mercedes-Benz

                        #12
                        Zamieszczone przez Enriquez
                        tylko silniczek i dwie krańcówki, ale takie nienormalne
                        Faktycznie... można by wykorzystać właśnie taki silniczek z merca .

                        Podobne cudo spotkałem całkiem nie dawno przy siłownikach od bramy , jakieś najtańsze z allegro , i tam tez całość opierała się na dwóch krańcówkach z śmieszną regulacją .

                        Chyba takie coś to było o ile dobrze pamiętam . http://allegro.pl/silownik-elektrycz...299642113.html
                        Daniel

                        Komentarz

                        • Enriquez
                          RS
                          • 2009
                          • 7685
                          • Superb III (3V3)

                          #13
                          trochę za duże to co pokazałeś
                          tu masz taki zamek Plug & Work, a Play będzie jak dołożysz układzik
                          chodzi o to coś obok przycisku - wykręcasz swój stary - przykręcasz nowy.
                          Pozdrawiam
                          Marcin

                          Komentarz

                          • robreg
                            L&K
                            • 2010
                            • 1195
                            • Octavia I (1U2)
                            • AXP 1.4 MPI 75 KM

                            #14
                            Piękna robota!

                            Dorzucę tylko swoje 8 groszy. Luźne wejścia w układach cyfrowych:
                            TTL: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/sn74ls00.pdf
                            bramka w wersji SN7400, ponieważ ma na wejściu emitery wejściowego tranzystora NPN, czy go podłączyć do stanu H, czy podłączyć go do Vcc, czy też zostawić go luzem - będzie czuł się tak samo - będzie zatkany, CBDO. Dopiero wyraźne sprowadzenie któregoś z wejść takiej bramki do poziomu przewodzenia złącza BE tranzystora wejściowego odtyka go, zmieniając stan pozostałych tranzystorów i przez to stan na swoim wyjściu.

                            CMOS: w bramkach CMOS jest trochę inaczej. Ponieważ opracowane są o oparciu o tranzystory sterowane ładunkiem a nie prądem (jak w bramkach TTL), dochodziło w ich przypadku do tego, że wejście bramki ustalało swój potencjał (napięcie względem masy układu) w połowie wartości napięcia zasilania i nawet niewielkie zmiany pola elektrycznego wokół takiej luźnej końcówki powodowały zmianę interpretacji stanu sygnału na wejściu. Bramka CMOS, która do działania wymaga znikomych prądów wejściowych, była w stanie osiągać bardzo duże oscylacje na takim luźno pozostawionym wejściu (co doprowadzało do przekraczania fMAX sygnału wejściowego i spalenia z powodu przegrzewania układów CMOS z niepodciągniętymi wejściami), albo wręcz "losować" stan jaki na takim wejściu widziała (pani profesor od mikrokontrolerów opowiadała mi o jednej pracy dyplomowej, która bała się jak się na nią patrzyło - działała pięknie jak ludzie byli od niej około 2m, jak ktokolwiek podchodził blisko, procesor w pracy stawał dęba i cały urok szlag trafiał - projektant pięknie zadbał o wejście reset zapomniał jednak o luźno wiszącym wejściu HALT w procesorze)

                            Co do rezystorów podciągających, to nie ma co szaleć - jeśli nie jest wymagane ultraszybkie przełączanie, można dać go o wiele większego i też wszystko będzie działać - prąd wejściowy takiej bramki w stanie H to od 20 do 50 uA w zależności od serii, co przy UCC = 5,0V i UIH =2,0V, Rup może wynosić nawet 60kOhm (dla szybkości przełączania pojemności wejściowych i marginesu bezp. przyjmuje się Rup=10kOhm)

                            [ Dodano: Czw 08 Sie, 13 18:13 ]
                            Zamieszczone przez Enriquez
                            Kontynuując temat, potrzebuję zbudować układ realizujący poniższą tablicę prawdy:

                            Obrazek

                            tyle, że nie mam koncepcji jak się za to zabrać
                            krzynol coś mi próbował dziś klarować, że należy użyć tablic Karnaugha, ale ja za prosty na to jestem
                            a opiszesz jeszcze co znacza poszczególne wejścia i wyjścia w tablicy prawdy?
                            Pozdrawiam, Robreg.
                            ----
                            furmanka.blogspot.com fan ;-)

                            Komentarz

                            • Enriquez
                              RS
                              • 2009
                              • 7685
                              • Superb III (3V3)

                              #15
                              K - wejście masowe sygnału "klapa odryglowana" wzięty ze styku zamka (gdzieś tam wchodzi do bordnetza)
                              S1 - krańcówka silniczka dociągania - masa, gdy rygiel jest dociągnięty
                              S2 - krańcówka silniczka dociągania - masa, gdy rygiel jest odciągnięty

                              W tabeli prawdy - 0 = masa, 1 = nie masa

                              M1 i M2 to wyjścia na silniczek.
                              Pozdrawiam
                              Marcin

                              Komentarz

                              Pracuję...